Person skriver vid laptop

För att skriva ett bra pressmeddelande behöver du hitta en tydlig vinkel och aktuell krok. Du vill fånga läsaren med rätt ämne vid rätt tidpunkt. Men det är även viktigt att rikta sig mot en relevant målgrupp och ha respekt för processen. 

Den första frågan du bör ställa dig är om du ska skicka ett pressmeddelande överhuvudtaget. Det finns många sätt att synas på och pressmeddelande är inte alltid rätt väg att gå. Att skicka ett pressmeddelande görs oftast i förhoppningen om att en journalist ska plocka upp det och för att det ska hända är det avgörande att det finns en aktuell krok. Du behöver göra det tydligt varför journalisten ska skriva om detta just idag, för ditt pressmeddelande kommer inte vara det enda som trillar in i inkorgen. Fråga dig själv hur du kan knyta an det du vill skriva om till en aktuell händelse och om det du vill berätta är av intresse för andra.

Välj vinkel och krok

Bestäm hur du ska vinkla ditt pressmeddelande (läs gärna mitt inlägg om vinkel och krok här) och skapa en tydlig vinkel. Vill du berätta om en ny innovation hos bolaget så våga vara nischad och skriv bara om nyheten. Du kan såklart skriva några rader om bolaget längst ner, men det viktiga är att pressmeddelandet har en tydlig vinkel.

En vass rubrik som skär igenom bruset

Din rubrik (eller ämnesrad om du mejlar ut pressmeddelanet) är helt avgörande. Var direkt, tydlig och nischad. Undvik långa rubriker och gör det redan här tydligt för läsaren vad du ska berätta. Fortsätt sedan med en lika tydlig ingress, där du avslöjar det mesta. När du skriver pressmeddelande behöver du inte spara det bästa till sist, tänk tvärt om.

Bestäm målgrupp

Alla nyheter eller pressmeddelande passar inte överallt. Välj vem du ska skicka till baserat på innehållets relevans, inte personliga preferenser. Är det sannolikt att lokaltidningen skriver om din techinnovation? Eller är det mer relevant att skicka till branschmedia? Våga välj så att du inte vattnar ur din relevans och blir tjatig. 

Håll det kort

Detta är inte en plats för långa utsvävningar. Håll det till max 2500 tecken inkl. blanksteg och var tydlig i din vinkel.

Underlätta för journalisten

Gör det så enkelt som möjligt för journalisten att plocka upp ditt pressmeddelande. Bifoga bilder som de får publicera, presentera kontaktperson (som du redan förberett för intervjun) och lägg till siffror eller fakta. Se till att underlätta deras jobb så mycket du kan.

Skicka vid rätt tidpunkt

Ta reda på när det är relevant att skicka pressmeddelandet. Håll koll på pressläggningstider om du jobbar med tryckt media, välj rätt tidpunkt och se till att kontaktpersonerna är tillgängliga under dagen (och svarar i telefon!).

Lycka till med ditt pressmeddelande. Behöver du hjälp så finns vi här, kontakta oss gärna.