Kvinna håller i tidning

Det finns vissa meningar som fastnar hos en, och ”vad är vinkeln” repeterades så många gånger på journalistlinjen att jag hade behövt vara riktigt ignorant för att missa den.

Vinkel och krok – nyckeln till allt.

När det är dags att skapa innehåll av någon form är det lätt att hamna i fällan av att vilja ha med allt. Man vill berätta om bolagets story, om produkterna, om de senaste trenderna och gärna få in lite sälj om det där erbjudandet. Som copywriter kommer jag ofta med rödpennan och tvingar mina kunder att smalna av. Bra innehåll avgörs inte av hur mycket som trycks in i en text, det är snarare tvärt om. Med en tydlig vinkel blir det enklare att spetsa till innehållet och göra det riktigt nischat.

Så den första frågan jag ställer mig själv innan jag börjar skriva är..

*trumvirvel*

Vad är vinkeln?

Vad är grejen, varför skriver vi om detta och varför nu?

Om du kan hitta en tydlig vinkel och en aktuell krok som hakar i en aktuell händelse, så blir det tydligare för läsaren varför detta är relevant just nu. Ska du jobba med PR, exempelvis genom att skicka ut pressmeddelande, är detta helt avgörande. Journalisterna får många tips och för att de ens ska överväga ditt, så behöver det ha en vass vinkel och aktuell krok.

Ett exempel:

Företag X har nyss gjort en medarbetarundersökning som visar att deras medarbetare mår bra på jobbet och stannar längre än genomsnittet på sin arbetsplats. De vill skapa någon form av buzz kring detta men vet inte hur.

Vinkel: Lyhördhet och fredagsfika är nyckeln till lojala medarbetare

Krok: Hitta en aktuell nyhetshändelse att kroka i. Det kan vara en ny undersökning som visar hur många som inte trivs på sitt jobb, forskning kring stressrelaterad ohälsa på jobbet, siffror om hur många som byter jobb på grund av dålig arbetsmiljö. Använd siffror från dessa för att styrka din egen story.

Målgruppens perspektiv

För att skriva ett bra pressmeddelande behöver man sätta sig i journalistens kontorsstol och fundera på vad som krävs för att detta ska vara intressant. Glöm skryt och inifrån-perspektiv, fokusera på allmännytta och intresse. Hur kan du vinkla ditt innehåll så att det är intressant för Lena, 55 år, som läser lokaltidningen? Eller Daniel, 35 år som jobbar med HR och läser en nischad HR-tidning?

Välj en vinkel som tilltalar den målgrupp du vill nå och var tydlig i din nisch. Allt som inte hör till vinkeln kan du skriva om i ett annat pressmeddelande, blogginlägg eller nyhetsbrev.

Om du behöver hjälp med träffsäkert innehåll så hjälper jag gärna till. Jag är utbildad journalist och jobbar idag med att skapa innehåll för stora som små bolag. Välkommen att höra av dig!