Kvinna sitter vid laptop

Att skriva en nativeannons handlar om att skapa värdeskapande innehåll för läsaren och samtidigt marknadsföra ditt varumärke. Det kan vara svårt att balansera mellan säljande och värdeskapande, men det är i skärningspunkten som magin händer.

Men innan vi börjar, låt oss börja med att reda ut..

Vad är en native annons?

Enkelt förklarat kan man säga att det är en annons som ser ut som en artikel. En nativeannons smälter in i innehållet mer än exempelvis en bildannons. Idag är nativeannonser väldigt integrerade i innehållet och är väldigt likt övrigt innehåll.

Checklista för att skriva en bra nativeannons

  1. Bestäm syfte för annonsen. Vad vill du sälja eller promota? Bestäm vad det är som ska vara i fokus så du vet vad du ska bygga din artikel kring. Är det ett erbjudande eller vill du istället använda utrymmet till att skriva något om bolaget i mer varumärkesbyggande syfte? Börja med ditt varför och bygg artikeln runt detta.

  2. Välj vinkel och gärna en aktuell krok. Välj en tydlig vinkel för din text och våga nischa dig. Öka nyhetsvärdet genom att kroka an din vinkel till en aktuell händelse (läs gärna mitt blogginlägg om vinkel och krok här).

  3. Bestäm hur du ska utforma din annons. Är det ett kundcase, en intervju, en checklista? Välj det som fungerar med ditt syfte och som ger läsaren värde. Var kreativ med din text och se det som en möjlighet att skapa värde för läsaren. Vilket för oss in på nästa punkt..

  4. Fokusera på värdeskapande innehåll. Visst, detta är en annons i syfte att bygga ditt varumärke, men för att det ska fungera behöver innehållet vara relevant. Detta är inte en chans att skryta om allt ni gör rätt, utan en möjlighet att ge värde för läsaren. Fundera på hur du kan hjälpa läsaren så mycket som möjligt.

  5. Ha en tydlig call to action, CTA. Vad vill du att läsaren ska göra när den läst klart? Är det att ladda ner en guide, boka ett möte eller spana in ett erbjudande? Se till att så frö tidigt i texten så att läsaren verkligen känner sig manad att klicka på det du önskar. Fokusera även på varför den ska göra det – återigen, hjälp läsaren.

Lycka till med din nativeannons! Det är ett utmärkt sätt att bygga varumärke på och om du inte använder dig av nativeannonsering idag så fundera på att jobba in det i din strategi. Behöver du hjälp med produktionen så kontakta oss, vi har skrivit många nativeannonser och vet vad som fungerar.